Maatschappij

Voedselverliezen vermijden

Slimme bestelprocessen

Slim-bestelproces

Als discounter behoren efficiëntie en eenvoud tot onze kerncompetenties. Dat geldt ook voor de bestelprocedures in onze winkels. Zo proberen we vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Onze systemen kunnen de winkelverantwoordelijke zelfs aanbevelen hoeveel best van elk artikel besteld wordt.

De bestellingen uit de winkels worden bovendien nog eens nagekeken in de distributiecentra. Ook de temperatuur van de producten wordt continu gewaarborgd en dat van bij ontvangst tot bij de klant. Zo voorkomen we zoveel mogelijk dat de producten bederven.

 

1 nu, 1 later: koop niet meer dan je kan consumeren

Een-nu-een-later

Als je te veel stuks van een product in promotie koopt, kan dit leiden tot voedselverspilling. Daarom is Lidl in september 2015 gestart met de actie “1 nu, 1 later”. Sindsdien wordt elke week één product met een korte houdbaarheidsdatum, zoals yoghurt, brood of verse sappen, in een “1 nu, 1 later”-promotie gezet. Zo koopt de klant één product nu en één product voor dezelfde actieprijs later, namelijk de week erna.

Hiermee willen we onze klanten bewustmaken van wat ze kopen en hen aanzetten om zeker niet meer te kopen dan ze kunnen consumeren. Uit cijfers blijkt namelijk dat net die verse producten met een korte houdbaarheidsdatum bij de consumenten het vaakst verspild worden.

 

De 30%-hoek

Speciaal voor producten die het einde van hun houdbaarheidsdatum naderen, maar nog van uitstekende kwaliteit zijn, geven we een korting van 30%. Al deze producten krijgen een oranje 30%-sticker en worden samen in de “30%-hoek” geplaatst.

Zo willen we de klant stimuleren om ook deze producten te kopen. Het resultaat? Er wordt minder voedsel weggegooid en de klant haalt er ook voordeel uit. Een duidelijke win-win!

 

Klanten sensibiliseren

Klanten-sensibiliseren

Als bewuste supermarkt vindt Lidl het belangrijk om ook de consument te helpen om minder voedsel te verspillen. Daarom hebben we in 2015 deelgenomen aan “30 dagen voedselwinst”, een initiatief van de Vlaamse overheid waarbij we 30 dagen lang zoveel mogelijk nadenken over hoe we als consument voedselverspilling op verschillende manieren (o.a. bewaren en bereiden) kunnen tegengaan.

Er worden heel wat tips & tricks meegegeven en er wordt een wedstrijd georganiseerd waarbij je een week lang bijhoudt hoeveel voedsel in de vuilbak belandt. Lidl nam actief deel aan deze campagne. Zo gaven we gedurende vier weken tips in de folder, op de website en in de nieuwsbrief. Ook intern proberen we onze medewerkers te inspireren met ludieke tips om voedselverspilling tegen te gaan.