Assortiment

Verpakkingen

Het belang van verpakkingen

Verpakkingen zijn uiteraard niet weg te denken uit een supermarkt. Ze houden onze producten vers en beschermen ze tegen beschadiging. Een goede verpakking informeert klanten bovendien over de origine en ingrediënten van een product.

Toch moeten we als supermarkt ook kritisch nadenken over het gebruik van verpakkingen, zowel plastic alsook uit papier en karton. Overmatig gebruik van verpakkingsmateriaal heeft immers twee belangrijke negatieve gevolgen:

  • De negatieve impact op het milieu vergroot
  • Het product wordt onnodig duurder

Plastic

Plastic speelt een belangrijke rol in onze huidige maatschappij.  De toepassingen zijn ontelbaar. En dankzij de technologie is plastic vandaag een zeer sterke grondstof en bouwsteen geworden. Plastic volledig bannen uit onze maatschappij is vandaag geen optie. De keerzijde van de medaille is dat er heel wat plastic in onze ecosystemen terecht komt.

Lidl België & Luxemburg neemt haar verantwoordelijkheid op om slim om te springen met de gebruikte hoeveelheden plastic en in te zetten op 100% recycleerbaarheid van de verpakkingen.

Papier of karton

Ook voor verpakkingen gemaakt uit papier, karton of hout kiezen we zoveel mogelijk voor duurzame alternatieven. We kiezen hierbij resoluut voor de strenge onafhankelijke keurmerken FSC- of PEFC, die garanderen dat de materialen afkomstig zijn van verantwoord beheerde bossen. Zo is sinds eind 2016 100% van de primaire verpakkingen (van nationaal ingekochte goederen) vervaardigd uit papier of karton met een duurzaam FSC- of PEFC-label.

 

Onze doelstellingen

Plastic

  • Tegen 2025, 20% minder plastic verbruiken in de hele winkel.
  • Tegen 2025, alle plastic verpakkingen 100% recycleerbaar maken

Hout, papier en karton

  • Lidl engageert zich ook om tegen 2018 voor 100% van de secundaire papieren of kartonnen verpakkingen (van nationaal ingekochte goederen) uitsluitend gerecycleerde en/of gecertificeerde materialen (FSC of PEFC) te gebruiken. Lidl heeft deze doelstelling al bereikt voor de primaire verpakkingen.