Assortiment

Verpakkingen

Het belang van verpakkingen

Verpakkingen zijn uiteraard niet weg te denken uit een supermarkt. Ze houden onze producten vers en beschermen ze tegen beschadiging. Een goede verpakking informeert klanten bovendien over de origine en ingrediënten van een product.

 

Overmatig verpakken: de gevolgen

Toch moeten we als supermarkt ook kritisch nadenken over het gebruik van verpakkingen. Overmatig gebruik van verpakkingsmateriaal heeft immers twee belangrijke negatieve gevolgen:

 

  • De negatieve impact op het milieu vergroot
  • Het product wordt onnodig duurder

 

Daarom gaan we bij Lidl spaarzaam om met verpakkingen en trachten we zoveel mogelijk te recycleren. We kiezen daarnaast ook zoveel mogelijk voor duurzame verpakkingsmaterialen. Zie je bijvoorbeeld een verpakking met het FSC- of PEFC-keurmerk, dan weet je dat het papier of karton van de verpakking afkomstig is van verantwoord beheerde bossen.

Sinds eind 2016 is trouwens 100% van de primaire verpakkingen (van nationaal ingekochte goederen) met papier of karton vervaardigd uit papier of karton met een FSC- of PEFC-label.

 

Onze doelstellingen


Lidl engageert zich om voor elk product te zoeken naar de beste en slimste keuze van verpakking, en dit zowel naar hoeveelheid verpakking als naar de gebruikte materialen.

Een recent voorbeeld van een verpakking die we veranderd hebben zijn onze Bio-Fairtrade bananen, waarbij de plastieken zak plaats gemaakt heeft voor een kleine plastic strip rond de bananen.

 

Lidl engageert zich ook om tegen 2018 voor 100% van de secundaire papieren of kartonnen verpakkingen (van nationaal ingekochte goederen) uitsluitend gerecycleerde en/of gecertificeerde materialen (FSC of PEFC) te gebruiken. Lidl heeft deze doelstelling al bereikt voor de primaire verpakkingen.