Assortiment

Onze doelstellingen

Om ons assortiment zo duurzaam mogelijk te maken, hebben we een aantal doelstellingen geformuleerd:

Duurzaam assortiment

Doel 1. Duurzaam assortiment

Lidl streeft elk jaar naar 10% omzetgroei van het duurzaam gecertificeerde assortiment.

 

Doel 2. Duurzame Groenten & Fruit

Lidl streeft elk jaar naar 10% omzetgroei van het duurzaam Groenten & Fruit assortiment.

 

Doel 3. Vegetarische/vegan producten

Lidl streeft elk jaar naar 10% omzetgroei van het vegetarische/vegan assortiment.

 

Doel 4. Biologische producten

Lidl streeft elk jaar naar 10% omzetgroei van biologische assortiment.

 

Doel 5.  Duurzame cacao

Sinds 2016 zijn alle huismerkproducten die cacao bevatten 100% duurzaam gecertificeerd. Lidl zal ervoor zorgen dat dit continu gewaarborgd blijft.

 

Doel 6. Duurzame koffie

Tegen eind 2020 is minimaal 50% van de door Lidl aangeboden huismerkkoffie duurzaam gecertificeerd.

 

Doel 7. Duurzame thee

Tegen eind 2018 is 100% van onze huismerkthee duurzaam gecertificeerd.

 

Doel 8. Duurzame palmolie

  • Eetbare producten: Tegen eind 2017 zal Lidl in alle eetbare producten waar palmolie in verwerkt zit enkel nog 100% gescheiden duurzame palmolie gebruiken (RSPO-niveau Segregation).
  • Niet-eetbare producten: Tegen eind 2017 zal Lidl in alle niet-eetbare producten waar palmolie in verwerkt zit enkel nog 100% duurzame palmolie gebruiken (RSPO-niveau Mass Balance).

 

Doel 9. Duurzame vis

  • Tegen eind 2017 zal, naast al onze verse vis, ook al onze diepvriesvis duurzaam gecertificeerd zijn.
  • Tegen eind 2020 streven we om het totale visassortiment duurzaam te certificeren (MSC, ASC en/of Bio).

 

Doel 10. Duurzaam vlees

Lidl werkt een beleid uit omtrent duurzaam vlees, dat rekening houdt met dierenwelzijn en duurzame veevoeders.

 

Doel 11. Duurzame hout- en papierproducten

Tegen 2020 streeft Lidl ernaar dat alle categorieën die houtvezels bevatten, vervaardigd zijn uit gerecycleerde en/of gecertificeerde (FSC / PEFC) grondstoffen.

 

Doel 12. Textiel

Tegen 2020, 100% eliminatie van gevaarlijke chemicaliën uit de productieketen van textiel. Lidl speelt hiervoor een actieve rol in de Detox campagne van Greenpeace.

 

Lokale producten

Doel 13. Lokale producten

Lidl streeft elk jaar naar 10% omzetgroei van regionale en lokale producten.

 

Gezonde voeding

Doel 14. Gezonde voeding

  • Gezonde productsamenstelling: Lidl engageert zich om de toegevoegde zout- en suikergehaltes in de relevante aangeboden producten met 20% te reduceren tegen 2025, ten opzichte van 2015.
  • Gluten- en lactosevrij assortiment: In 2017 zal Lidl stapsgewijs een gluten- en lactosevrij assortiment in haar winkels introduceren

 

Doel 15. Pesticiden

Lidl engageert zich om vanaf 2017 een streng beleid te implementeren wat betreft het gebruik van pesticiden bij de productie van groenten en fruit.

 

Dierenwelzijn

Doel 16. Dierenwelzijn

Lidl streeft ernaar om blijvend een voortrekkersrol op te nemen in België inzake dierenwelzijn.

 

Verpakkingen

Doel 17. Verpakkingen

  • Tegen eind 2018 zijn, naast de primaire verpakkingen, ook de secundaire verpakkingen (van nationaal ingekochte goederen) voor 100% vervaardigd uit gerecycleerde en/of gecertificeerde materialen (FSC of PEFC).
  • Lidl engageert zich om voor elk product te zoeken naar de beste en slimste keuze van verpakking, en dit zowel naar hoeveelheid verpakking als naar de gebruikte materialen